Nyt taxaselskab ruller ind på et presset marked

I dag kom det frem, at taxaselskabet Viggo kommer til Aarhus. Men blandt de eksisterende danske taxafirmaer er presset fra andre sider allerede så stort, at de ikke frygter for en ny mulig konkurrent.  

Af Sidsel Anna Husted Adamsen

Med lanceringen af at det grønne taxaselskab Viggo kommer til Aarhus, kommer nu endnu en konkurrent til de store taxaselskaber, der dagligt fragter folk rundt omkring i landet. Firmaet vil endnu ikke afsløre, hvor mange taxaer, der er tale om, eller hvornår man kan forvente at se de første vogne omkring i Aarhus. 

Al konkurrence velkommen

Blandt de eksisterende taxaselskaber i kommunen er der en positiv tilgang til den øgede konkurrence. Bestyrelsesformanden for Aarhus Taxa, Richard Motzfeldt, ser ikke et problem i, at der kommer flere selskaber, så længe det sker på lige vilkår. Og formanden kender markedet og det pres, der i forvejen ligger på selskaberne.

”Det bliver hårdt for Viggo at komme ind på et nyt marked. De skal kæmpe for hver en kunde,” siger han. 

Det er en holdning, der går igen hos DanTaxi, som i en mail skriver, at den øgede konkurrence ikke er et problem. De mener blot, at det vil være en fordel for kunderne, at der er flere selskaber. 

Pres fra flere sider

Hos taxachaufførerne ved banegården i Aarhus er det da heller nye konkurrenter, de er nervøse for. Michael Nielsen, der til dagligt kører som chauffør hos DanTaxi, frygter ikke, at selskaber som Viggo vil kunne overtage deres del af markedet i Aarhus. I stedet kæmper de med større problemer som corona, der har medført stor nedgang i kunder, samt konsekvenser af taxaloven fra 2018 som stadig giver problemer. 

Med taxaloven fra 2018 planlagde man, at der skulle ske en udfasning af det loft, der begrænser hvor mange personer, der kan få køretilladelse. Det har givet flere vogne på de danske veje og derved presset markedet for de eksisterende taxaer. Coronakrisen har efterfølgende forværret presset, da det samtidig har fjernet nogle af de kunder, der brugte taxaerne. Det er et stort tab for branchen, der ikke har modtaget hjælpepakker. 

Flere taxachauffører er derfor begyndt at have meget lange arbejdsuger for at kunne overleve. For taxachaufføren Michael Nielsen har det konkret betydet, at han har været nødt til at være fleksibel, så han kan sikre sit levebrød.

”Man er nødt til at lave om på timerne. Eksempelvis valgte jeg i går at stå op klokken tre om natten og møde på arbejde klokken halv fire. Så kørte jeg hjem til middag og holdt fri i et par timer. Senere på eftermiddagen kørte jeg så ud igen. Enten vælger man at sidde i bilen hele tiden, ellers vælger man at tage ud, når man har en forventning om, at der er noget at lave,” siger han. 

Viggo kan endnu ikke sige, hvordan de vil håndtere det pres, der allerede er på markedet. 

Trafik- og boligministeriet har ikke haft mulighed for at kommentere på sagen.