Stigende bekymring om ny Kattegatforbindelse

Efter et borgermøde om den nye kattegatforbindelse mandag aften, har Facebook-grupper mod forbindelsen oplevet stor tilslutning. En lynhurtig tur fra Aarhus til København kan ikke veje op mod mulige konsekvenser for lokalområdet.

Af Bodil Åbom

Modstanden mod Kattegatforbindelsen møder stigende opbakning efter et informationsmøde mandag aften om de foreløbige undersøgelser. Flemming Frederiksen, som står bag siden ’Nej tak til motorveje og Kattegatbro fra og til Odder’ kunne registrere en stigning på 118 procent i medlemsantal efter mødet, og har 1726 gruppeanmodninger i vente:

”Jeg vil gerne sikre mig, at debatten på siden er seriøs. Jeg vil ikke have en ’i min baghave’-debat,”

Flemming Fredriksen oprettede sin modstandsgruppe på Facebook allerede for et år siden, men har ikke følt, at debatten er blevet dækket tilstrækkeligt fra modstandernes synsvinkel. Anna Maria Dyrving, beboer i Mårslet, beskriver samme problem:

”Retorikken omkring det er virkelig problematisk. Det bliver sagt, som om beslutningen er vedtaget,” siger Anna Maria Dyrving.

Mårslet er et af de områder, der kan blive berørt af Kattegatforbindelsen. Anna Maria har meldt sig ind i flere grupper på Facebook, der kæmper imod Kattegatforbindelsen:

”Jeg mener ikke Danmark har råd til at lave det her projekt. Både i forhold til den klima- og biodiversitetskrise vi har, men også den coronakrise vi står i”.

Højhastighedstog og store motorveje

Mandag aften afholdte Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen et informationsmøde, hvor de præsenterede de forløbelige muligheder for en Kattegatforbindelse. Tanken er, at man vil forbinde Sjælland og Jylland over Samsø. En jernbaneforbindelse med hastighedstog skal gøre det muligt at komme fra AROS til Den Lille Havfrue på ca. fem kvarter.

Oversigt over de forskellige muligheder for en Kattegatforbindelse (www.kattegat.dk)

”Vi regner med, at trafikmængden vil ligge på op til 10.000 biler i døgnet,” sagde Ulrik Millandt Larsen, som er projektchef ved Vejdirektoratet, under mødet i mandags.

I Vejdirektoratets seneste rapport kan man læse om mulighederne for at ’Bering-Beder vejen helt eller delvist ønskes ombygget til at indgå i den nye motorvejsforbindelse’. Hvis Bering-Beder vejen ender med at blive inddraget i Kattegatforbindelsen øger det trafik og støj i Mårslet.

Endelige planer i 2021   

Alting er stadig på tegnebrættet, men Maria Anna Dyrving ser gerne, at planerne bliver droppet.

”Jeg håber Socialdemokratiet kommer til fornuft, og nedlægger forundersøgelsen til denne Kattegatforbindelse. Jeg håber virkelig, planerne bliver droppet”.

Folketinget har sat 60 millioner af til, at der bliver undersøgt mulighederne ved en Kattegatforbindelse. Undersøgelserne skal være færdige i 2021, hvorefter politikerne skal tage en beslutning om projektet.